Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura
Radana Metelková Svobodová, Marie Švrčková

Dnes vráceno
Monografie
ISBN: 978-80-7368-878-3 (brož.)
Ostatní autoři: Švrčková, Marie Autor
Vydání: Vyd. 1.
Nakladatel: Ostrava : Ostravská univerzita, 2010
Popis: 147, [13] s. : il. ; 24 cm
detail.url:Obsah
Dokument zatím nebyl ohodnocen
Hodnocení: {{document.rating.value | number:1}} (počet hodnocení: {{document.rating.count}})
{{document.rating.result}}

porozumění textu; první stupeň; základní škola; didaktika; čeština; rámcový vzdělávací program; učebnice; pedagogický výzkum
předmětová didaktika; čtenářská gramotnost

Monografie je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část práce přibližuje problematiku čtenářské gramotnosti, seznamuje s výsledky mezinárodních výzkumů PIRLS a PISA, ze kterých vyvozuje výstupy pro české školství a oborovou didaktiku. Praktická část práce seznamuje s výsledky získanými v rámci výzkumného šetření studentského grantu.

200 výt.

Exempláře Svázané ročníky
Načítám exempláře
Dokument je momentálně ve zpracování Žádné exempláře k dispozici Dokument nemá žádné svázané ročníky
Citace
Související
Všechny díly
Obsah
                                    

OBSAH
OBSAH 3
ÚVOD 5
TEORETICKÁ ČÁST 7
1 VYMEZENÍ ZKOUMANÉ PROBLEMATIKY 7
1.1 Vymezení pojmů gramotnost, čtenářská gramotnost, funkční gramotnost, školská gramotnost 9
1.2 počáteční čtenářská gramotnost 12
1.2.1 Metody výuky čtení v 1. ročníku ZŠ v kontextu s rozvojem počáteční čtenářské gramotnosti 16
1.2.2 Faktory ovlivňující počáteční čtenářskou gramotnost 20
2 STAV ZKOUMANÉ PROBLEMATIKY 24
2.1 výzkum čtenářské gramotnosti šetření PIRLS 27
2.2 výzkum čtenářské gramotnosti šetření PISA 32
3 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST ČESKÝCH ŽÁKŮ V MEZINÁRODNÍM SROVNÁNÍ A VÝCHODISKA PRO NAŠE ŠKOLSTVÍ 37
3.1 výsledky českých žáků výzkum PIRLS 37
3.1.1 Způsoby výuky čtení a jejich vliv na rozvoj čtenářských kompetencí 40
3.1.1.1 Užívané zdroje 41
3.1.1.2 Typy textů 44
3.1.1.3 Činnosti následující po přečtení 45
3.1.1.4 Aktivity při výuce čtení 46
3.1.1.5 Rozvijení čtenářských dovedností 47
3.1.1.6 Způsoby práce s výukovým materiálem 49
3.2 výsledky českých žáků výzkum PISA 49
3.3 Porovnání výsledků čtenářských dovedností vybraných zemí ve výzkumu PISA a PIRLS 53
4 RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A INTEGRACE PROBLEMATIKY POROZUMĚNÍ TEXTU V NĚM 54
4.1 Princip komplexnosti ve výuce českého jazyka a literatury 65
5 SOUČASNÉ UČEBNICE ČESKÉHO JAZYKA A JEJICH ROLE PŘI VÝUCE POROZUMĚNÍ TEXTU VE SPOJENÍ S AKTIVITAMI VEDOUCÍMI KE ZKVALITŇOVÁNÍ ČTENÁŘSKÝCH KOMPETENCÍ ŽÁKŮ 68
5.1 Obecná charakteristika učebnic 69
5.2 učebnice českého jazyka a integrace učiva porozumění textu v nich
 73
5.2.1 Specifika nově pojatých učebnic mateřštiny 75
PRAKTICKÁ ČÁST 81
6 METODOLOGIE EMPIRICKÉ ČÁSTI 82
7 DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ NEJČASTĚJI UŽÍVANÉ UČEBNICE ČEŠTINY 84
7.1 Vyhodnocení získaných dat 84
7.2 závěr dotazníkového šetření 87
8 MONITOROVÁNÍ VÝUKY MATEŘSKÉHO JAZYKA 88
8.1 Vyhodnocení získaných dat 88
9 ANALÝZA UČEBNIC ČESKÉHO JAZYKA PRO 1. STUPEŇ ZÁKLADNÍCH ŠKOL 103
9.1 Analýza učebnic českého jazyka pro 1. ročník ZŠ 105
9.1.1 Integrace vnitropředmětových vztahů 106
3
9.1.2 Výchozí texty učebnic
9.13 Typ „ textů " mluvnických cvičeni
9.1.4 Úkoly k textu rozvíjející cíleně čtenářskou gramotnost
9.2 Analýza učebnic českého jazyka pro 2. ročník ZŠ
9.2.1 Integrace vnitropředmětových vztahů
9.2.2 Výchozí texty učebnic
9.23 Typ „ textů " mluvnických cvičení
9.2.4 Úkoly k textu rozvíjející cíleně čtenářskou gramotnost
9.3 Analýza učebnic českého jazyka pro 3. ročník ZŠ
9.3.1 Integrace vnitropředmětových vztahů
93.2 Výchozí texty učebnic
933 Typ „ textů " mluvnických cvičení
9.3.4 Úkoly k textu rozvíjející cíleně čtenářskou gramotnost
9.4 Analýza učebnic českého jazyka pro 4. ročník ZŠ
9.4.1 Integrace vnitropředmětových vztahů
9.4.2 Výchozí texty učebnic
9.4.3 Typ „ textů " mluvnických cvičení
9.4.4 Úkoly k textu rozvíjející cíleně čtenářskou gramotnost
9.5 Analýza učebnic českého jazyka pro 5. ročník ZŠ
9.5.1 Integrace vnitropředmětových vztahů
9.5.2 Výchozí texty učebnic
9.53 Typ „ textů " mluvnických cvičení
9.5.4 Úkoly k textu rozvíjející cíleně čtenářskou gramotnost
10 VÝSTUPY PRO PEDAGOGICKOU PRAXI
				
Detail
Název pole Obsah pole
Hlavní záhlaví - osobní jméno Metelková Svobodová, Radana
Údaje o názvu Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura / Radana Metelková Svobodová, Marie Švrčková
Vedlejší záhlaví - osobní jméno Švrčková, Marie
ISBN 978-80-7368-878-3 (brož.)
Údaje o vydání Vyd. 1.
Nakladatelské údaje Ostrava : Ostravská univerzita, 2010
Kód jazyka čeština
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z porozumění textu
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z první stupeň
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z základní škola
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z didaktika
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z čeština
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z rámcový vzdělávací program
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z učebnice
Pedagog. tezaurus (věcné téma) - V V Z pedagogický výzkum
Volně tvořený termín předmětová didaktika
Volně tvořený termín čtenářská gramotnost
Fyzický popis 147, [13] s. : il. ; 24 cm
Všeobecná poznámka 200 výt.
Poznámka o skryté bibliografii atd. Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
Anotace Monografie je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část práce přibližuje problematiku čtenářské gramotnosti, seznamuje s výsledky mezinárodních výzkumů PIRLS a PISA, ze kterých vyvozuje výstupy pro české školství a oborovou didaktiku. Praktická část práce seznamuje s výsledky získanými v rámci výzkumného šetření studentského grantu.
Elektronické umístění a přístup Obsah Obsah
Mezinárodní desetinné třídění 373.3
Mezinárodní desetinné třídění 028.1
Mezinárodní desetinné třídění 811.162.3
Mezinárodní desetinné třídění 37.016.026
Mezinárodní desetinné třídění 371.671:373.3
Údaj pro souborný katalog
MARC
Pole Ind Obsah pole
1 kpw01371047
3 CzPrNPK
5 20161109132249.5
7 ta
8 110125s2010----xr a|||f||||||001|0|cze||
15 ## $a  cnb002160377
20 ## $a  978-80-7368-878-3 (brož.)
35 ## $a  (OCoLC)707609801
40 ## $a  ABA001 $b  cze
41 0# $a  cze $b  eng
43 ## $a  e-xr---
44 ## $a  xr
72 #7 $9  22 $a  37 $x  Výchova a vzdělávání
80 ## $a  373.3 $2  MRF
80 ## $a  028.1 $2  MRF
80 ## $a  811.162.3 $2  MRF
80 ## $a  37.016.026 $2  MRF
80 ## $a  371.671:373.3 $2  MRF
100 1# $a  Metelková Svobodová, Radana $7  mzk2008463819 $4  aut
245 10 $a  Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura / $c  Radana Metelková Svobodová, Marie Švrčková
250 ## $a  Vyd. 1.
260 ## $a  Ostrava : $b  Ostravská univerzita, $c  2010
300 ## $a  147, [13] s. : $b  il. ; $c  24 cm
500 ## $a  200 výt.
504 ## $a  Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
520 ## $a  Monografie je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První část práce přibližuje problematiku čtenářské gramotnosti, seznamuje s výsledky mezinárodních výzkumů PIRLS a PISA, ze kterých vyvozuje výstupy pro české školství a oborovou didaktiku. Praktická část práce seznamuje s výsledky získanými v rámci výzkumného šetření studentského grantu.
546 ## $a  Anglické resumé
550 ## $a  Vydavatel: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
650 #7 $a  porozumění textu
650 #7 $a  první stupeň
650 #7 $a  základní škola
650 #7 $a  didaktika
650 #7 $a  čeština
650 #7 $a  rámcový vzdělávací program
650 #7 $a  učebnice
650 #7 $a  pedagogický výzkum
653 ## $a  předmětová didaktika
653 ## $a  čtenářská gramotnost
700 1# $a  Švrčková, Marie $7  jx20110125022 $4  aut
710 2# $a  Ostravská univerzita. $b  Katedra českého jazyka a literatury s didaktikou $7  kn20020423018
856 41 $y  Obsah $u  http://toc.nkp.cz/NKC/201102/contents/nkc20112160377_1.pdf
901 $f  1. vyd. $o  20110121
910 ## $a  ABA012
998 $a  002160377
1039 $a  NPKK
Dokumenty ke stažení
Podrobné informace o uložení knih a svázaných časopisů a jak je objednat najdete v tabulce exemplářů.
Seznam oblíbených
…a další

Zobrazit vše
Navštívené
Podobné
Permanentní odkaz