Média, lži a příliš rychlý mozek
průvodce postpravdivým světem
Petr Nutil

Dnes vráceno
Document has not been rated yet
Rating: {{document.rating.value | number:1}} (Number of rated: {{document.rating.count}})
{{document.rating.result}}


Exemplars Bound volumes
Loading exemplars
Document is currently in processing Document has no bound volumes
Citation
Related
All parts
Contents
                                    Obsah
Řekli o knize
>••••••••••••••••M•••••	••••••••• ????*###**#***?? ••??????????#
9
Proč tato kniha vznikla a co v ní najdete
n
Úvod ..............
Použité zdroje .
13
15
Pojmy ..............
Použité zdroje .
16
21
Část první: O nás ________________________________________________________________ 23
1.	KAPITOLA
Malé zamyšlení aneb Na čem záleží................................................. 25
Použité zdroje ................................................................. 29
2.	KAPITOLA
Jezdec, slon a zběsile rychlá doba _______________________________________________30
Plazí mozek aneb Myšlení rychlé a pomalé ...................................... 30
Zkroťte si slona ............................................................... 35
Soudcův dobrý oběd ............................................................ 36
Kognitivní slepá skvrna ....................................................... 37
Slepá skvrna v myšlení



























38
Použité zdroje ..............................................................    40
3.	KAPITOLA
Nesnesitelná lehkost poslušnosti ................................................. 42
Poslušnost a konformita jako lidská přirozenost ............................... 42
Odvrácená tvář poslušnosti ..................................................... 45
O skupinové hlouposti .......................................................... 46
O sociální nákaze ........................—.................................... 49
Použité zdroje ..........................................................        50
4.	KAPITOLA
Tříštění společnosti, skupinová polarizace a zrození radikála .................... 51
Role internetu v polarizaci .................................................... 52
Poznámka o časech, které se nemění _____________________________________________ 53
Nová média jsou dobrý sluha, ale špatný pán____________________________________ 55
Anonymita ........................................................................ 55
Zrození radikála ................................................................ 59
Recept na násilné chování ....................................................... 62
Použité zdroje .................................................................. 64
5.	KAPITOLA
Věštci a proroci ................................................................... 66
Absurdita je lidská přirozenost ................................................. 66
Čemu věříme? A proč vlastně? .................................................... 69
Forerův efekt .................................................................... 71
Jak se stát věštcem? ............................................................ 73
Iluze znalců .................................................................... 76
Já to celou dobu věděl! ......................................................... 77
Sebevědomí o budoucnosti ani pravdě nevypovídá .................................. 78
Použité zdroje .................................................................. 79
6.	KAPITOLA
Thomasův teorém: Proč naše předpovědi mění svět .................................... 81
Větší problém než události samotné jsou jejich interpretace ..................... 81
Reálné důsledky nereálných situací .............................................. 82
Sebenaplňující proroctví ........................................................ 84
Pyg mal iónský efekt ............................................................ 85
Použité zdroje ..............................................................     86
Část druhá: Nejen o médiích ........................................................ 87
7.	KAPITOLA
Mediální gramotnost a mediální manipulace........................................... 89
Už nežijeme s médii, žijeme v nich .............................................. 89
Proč je mediální gramotnost důležitá? ............................................ 91
Média a strach - jak se to rýmuje? .............................................. 93
Síla médií ...................................................................... 94
Svět hodnotíme na základě informací, které jsou v daný okamžik dostupné ......... 95
Média a teroristé .........:..................................................... 96
Podstatou mediální gramotnosti je porozumění médiím ............................. 101
Techniky mediální manipulace .................................................... 111
Použité zdroje .................................................................. 113
8.	KAPITOLA
Kritické myšlení.................................................................... 116
Co je kritické myšlení a proč je důležité? ...................................... 116
Past absolutní nedůvěry a jak z ní ven .......................................... 117
Kdo má pravdu? Někdy záleží na úhlu pohledu ..................................... 118
Kritické čtení ................................................................     119
Myšlenkové chyby ................................................................ 120
Occamova břitva ............................................................ 124
Humeova břitva ............................................................. 125
Popperova břitva ........................................................... 126
Použité zdroje ............................................................. 127
9.	KAPITOLA
Argumentační fauly: Jak nenaletět na řečnické triky ........................... 129
Co jsou to argumentační fauly? ............................................. 129
Nejčastější argumentační fauly ............................................. 130
Použité zdroje ............................................................. 135
10.	KAPITOLA
Hoaxy ......................................................................... 136
Cojeto vlastně ten hoax? ................................................... 136
Dějiny a nepoučitelní lidé ...............................................   137
Charakteristické znaky hoaxu ............................................... 139
Čím hoaxy škodí? ........................................................... 141
Odkud se hoaxy berou? .....................................................  141
Proč vlastně lidé hoaxům věří? ............................................. 143
Slavné hoaxy .............................................................   145
Hoax jako nástroj propagandy ............................................... 150
Použité zdroje ............................................................. 152
11.	KAPITOLA
Propaganda .................................................................... 153
Lekce z historie ........................................................... 153
Goethe a talmud ...........................................................  153
Od předsudků ? pogromům, od pogromů ? holokaustu ........................... 155
Intermezzo ................................................................. 155
Tváře propagandy ........................................................... 156
Metoda odlidštění-dehumanizace ............................................. 157
Bílá, černá a šedá propaganda ............................................   160
Jak číst propagandu ........................................................ 161
Propaganda pro nejmenší .................................................... 162
Použité zdroje ............................................................. 163
12.	KAPITOLA
Zásady moderního propagandisty ................................................ 164
Zjednodušujte .............................................................. 164
Probuďte emoce ............................................................. 165
Vykonstruujte nepřítele .................................................... 167
Používejte slogany, cejchy a klamy ......................................... 167
Mluvte tím správným jazykem ..............................................   168
Ovládněte média anebo si vytvořte vlastní .................................. 169
Šiřte chaos, vyčerpejte kritiky ............................................ 169
Použité zdroje ...........................................................   170
13.	KAPITOLA
Hybridníhrozby v českém kontextu ............................................... 171
Po ruské stopě ............................................................   171
Použité zdroje .............................................................. 174
14.	KAPITOLA
Jak si ověřit informace na internetu ........................................... 175
Click-baity, sociální sítě a bezhlaví sdíleči ............................... 175
Odstup a kritické myšlení ................................................... 176
Jak si ověřit informace na internetu? ....................................... 176
Použité zdroje ............................................................^ 180
15.	KAPITOLA
Buďte hrdinové ................................................................. 181
Obrana demokracie ........................................................... 184
Použité zdroje .............................................................. 185
Závěr .......................................................................... 186
Použité zdroje ................................................................  189
                                
Detail
MARC
Field Ind Field content
1 kpw01468193
3 CZ PrNK
5 20180525092315.3
7 ta
8 180208s2018----xr a|||e|f||||000|0|cze||
15 ## $a cnb002979194
20 ## $a 978-80-271-0716-2 $q (brožováno)
40 ## $a BOA001 $b cze $e rda
72 #7 $a 316.4/.7 $x Sociální interakce. Sociální komunikace $2 Konspekt $9 18
80 ## $a 316.774 $2 MRF
80 ## $a 659.3 $2 MRF
80 ## $a 316.774:316.776.33 $2 MRF
80 ## $a 004.773.3-021.476 $2 MRF
80 ## $a 316.776-021.191 $2 MRF
80 ## $a 316.628 $2 MRF
80 ## $a 316.774:316.3 $2 MRF
80 ## $a (0.062) $2 MRF
100 1# $a Nutil, Petr, $d 1981- $7 xx0222580 $4 aut
245 10 $a Média, lži a příliš rychlý mozek : $b průvodce postpravdivým světem / $c Petr Nutil
246 3# $a Média, lži, mozek
250 ## $a První vydání
264 #1 $a Praha : $b Grada, $c 2018
300 ## $a 189 stran : $b ilustrace ; $c 24 cm
336 ## $a text $b txt $2 rdacontent
337 ## $a bez média $b n $2 rdamedia
338 ## $a svazek $b nc $2 rdacarrier
504 ## $a Obsahuje bibliografické odkazy
520 ## $a Zákonitosti našeho chování a rozhodování. Jak jsme manipulovaní a nevíme o tom. Mediální gramotnost. Běžně užívané argumentační fauly a odhalení manipulativních a propagandistických postupů v politice a médiích.
650 #7 $a hromadné sdělovací prostředky
650 #7 $a společnost
650 #7 $a působení
650 #7 $a propaganda
650 #7 $a internet
650 #7 $a informace
653 ## $a manipulace
653 ## $a dezinformace
653 ## $a hoax
653 ## $a fake news
653 ## $a mediální gramotnost
653 ## $a ověřování
653 ## $a kritické myšlení
901 $b 9788027107162 $f 1. vydání $o 20180327
910 ## $a ABA012
928 9# $a Grada Publishing
998 $a 002979194
1039 $a NPKK
996 $a 168 $b 2490208947 $g II 115739V1 $f 229.00 $d 24.5.2018 $c 1066/2018 $s A $v A $n K $r 2018 $l HF $t N $k 0
Loan history
  • {{loan.borrowDate|jpDate:'d.M.yyyy'}}
    {{loan.endDate|jpDate:'d.M.yyyy'}}
    {{loan.state|loc}} by user {{loan.user|loc}}
    Exemp. {{loan.exemplar|loc}}
    Odd. {{loan.department|loc}}
Processing history
  • {{op.date | jpDate:'d.M.yyyy'}} {{op.date | jpDate:'HH:ss'}}
    {{op.recordOperationType|loc}} by user {{op.user|loc}}
Documents for download
Permanent link