Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
ÚVOD..................................................................7
1 UKOTVENÍ VÝZKUMU ČESKÝCH MENŠINOVÝCH ŠKOL V TEÓRII ... 9
1.1 Co chápat pod pojmem česká menšinová škola?....................9
12 Proč zkoumat české menšinové školy?...........................10
1.3 ?? o českých menšinových školách j iž vime?...................12
1.4 Dějiny každodennosti jako nový přístup k výzkumu českých
menšinových škol...............................................19
1.5 Na co se ve výzkumu českých menšinových škol zaměřit?.........25
1.6 Prameny a metody výzkumu......................................29
2 VZNIK ČESKOSLOVENSKÉ REPUBLIKY A „VĚNO"
RAKOUSKA-UHERSKA...................................................37
2.1 Vznik samostatného Československa.............................38
2.2 Národnostní menšiny v Československu..........................40
2.2.1 Německé obyvatelstvo ajeho vztah k ČSR...................46
2.2.1.1 Období nejistoty....................................47
2.2.12 Od spolupráce ? rozkolu..............................52
3 ŠKOLSTVÍ V ČESKOSLOVENSKÉ REPUBLICE...............................57
3.1 Obecná charakteristika stavu školství v období první republiky. .... 57
3.2 Obecné školství...............................................61
4 MENŠINOVÉ ŠKOLSTVÍ................................................70
4.1 Rakousko-uherské preludium....................................70
4.2 Československý part...........................................73
4.3 Hlasy německého obyvatelstva..................................75
5 POLITICKÝ OKRES ÚSTÍ NAD LABEM....................................82
5.1 Rozvoj oblasti................................................82
5.1.1 Příchod českého obyvatelstva.............................85
5.1.2 Rozvoj v období první republiky..........................91
5.2 Zřizování škol................................................94
5.2.1 Cesta ? prvním českým školám.............................95
5.2.2 Nezdvořilým hostem.......................................99
5.2.3 Provizorium.............................................104
5.2.4 Nekonečné hledání.........................................105
5.2.5 Ve vlastní budově.........................................109
5.2.6 Vnitřní uspořádání českých škol v získaných prostorách.....112
5.3 Učitelé........................................................115
5.3.1 Příchod učilelů do Ústí nad Labem.........................115
5.3.2 Vzdělání menšinových učitelů..............................119
5.3.3 Platové ohodnocení........................................124
5.4 Vyučování a žáci...............................................127
5.4.1 Zahájení školního roku....................................127
5.4.2 Během školního roku.......................................130
5.4.2.1 Jazykové vyučování ajeho dopad na výuku dalších
předmětů...............................................134
5.4.2.2 Školní vycházky a výlety jako součást výuky..........137
5.4.2.3 Kázeň a tresty.......................................138
5.4.3 Závěr školního roku.......................................139
5.4.4 Žáci mimo školní vyučování................................140
5.5 Vztahy mezi školou a obcí......................................143
5.5.1 Reputace v obci...........................................143
5.5.2 V soukolí politiky........................................149
5.5.3 Pro zdraví žáků...........................................152
ZÁVĚR.................................................................156
SUMMARY...............................................................165
SEZNAM ZKRATEK........................................................169
SEZNAM GRAFŮ, TABULEK A OBRÁZKŮ POUŽITÝCH V TEXTU .... 170
SEZNAM PŘÍLOH.........................................................171
BIBLIOGRAFIE..........................................................173
Archivní prameny....................................................173
Paměti..............................................................177
Legislativní normy..................................................177
Literatura..........................................................179
REJSTŘÍK
215
Field | Ind | Field content |
leader | -----nam a22------i-4500 | |
1 | kpw01476972 | |
3 | CZ-PrNPK | |
5 | 20200513102840.6 | |
7 | ta | |
8 | 191017s2019----xr abh|f||||||001|0|cze|| | |
15 | ## | $a cnb003148475 |
20 | ## | $a 978-80-210-9410-9 $q (brožováno) |
40 | ## | $a ABA001 $b cze $e rda |
41 | 0# | $a cze $b eng |
43 | ## | $a e-cs--- $a e-xr--- $b e-xr-cc |
45 | ## | $a x1x3 |
72 | #7 | $a 37.09 $x Organizace výuky a vzdělávání $2 Konspekt $9 22 |
80 | ## | $a 37.09 $2 MRF |
80 | ## | $a 373.3 $2 MRF |
80 | ## | $a 373:316.022.4 $2 MRF |
80 | ## | $a 37.014.5 $2 MRF |
80 | ## | $a 323.15 $2 MRF |
80 | ## | $a (=162.3):(=112.2) $2 MRF |
80 | ## | $a 316.72/.75 $2 MRF |
80 | ## | $a (437) $2 MRF |
80 | ## | $a (437.31) $2 MRF |
80 | ## | $a (048.8) $2 MRF |
100 | 1# | $a Šimáně, Michal, $d 1982- $7 pna2014839493 $4 aut |
245 | 10 | $a České menšinové školství v Československé republice : $b ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem / $c Michal Šimáně |
250 | ## | $a Vydání první |
264 | #1 | $a Brno : $b Masarykova univerzita, $c 2019 |
300 | ## | $a 218 stran : $b ilustrace (některé barevné), mapy, faksimile ; $c 23 cm |
336 | ## | $a text $b txt $2 rdacontent |
337 | ## | $a bez média $b n $2 rdamedia |
338 | ## | $a svazek $b nc $2 rdacarrier |
490 | 1# | $a Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae = $a Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, $x 1211-3034 ; $v 495 |
500 | ## | $a 300 výtisků |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík |
520 | ## | $a Hlavní cílem publikace je na základě historicko-pedagogického výzkumu představit každodenní život českých obecných menšinových škol v období první Československé republiky v širším společensko-historickém kontextu. |
546 | ## | $a Anglické resumé |
648 | #7 | $a 1918-1938 |
650 | #7 | $a školství |
650 | #7 | $a základní škola |
650 | #7 | $a menšinová škola |
650 | #7 | $a školská politika |
650 | #7 | $a národnostní menšina |
651 | #7 | $a Ústí nad Labem (Česko : okres : 1868-1949) $7 ge728011 |
651 | #7 | $a Československo $7 ge131689 |
653 | ## | $a Češi a Němci |
810 | 2# | $a Masarykova univerzita. $b Filozofická fakulta $t Spisy |
901 | $b 9788021094109 $f 1. vydání $o 20200213 | |
910 | ## | $a ABA012 $b II 117262V1 |
998 | $a 003148475 | |
996 | $a 0 $b 2490222399 $c II 117262V1 $e ABA012 $l Hlavní budova $n 3 $r PK $s A | |
996 | $a 0 $b 2490224955 $c II 117262V2 $e ABA012 $l Hlavní budova $n 1 $r PK $s A |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}