Loading copies
Document is currently in processing
No copies
Document has no bound volumes
Obsah
Úvod 9
Část L
Inkluze y teorii
1. Propedeutické aspekty inkluzivního vzdělávání 15
1.1 Terminologické vymezení 15
1.2 Konexe oboru speciální pedagogiky k inkluzivnímu
vzdělávání . 17
Inkluzivní paradigma oboru speciální pedagogiky 19
1.3 Inkluzivní vzdělávání - úvod do problematiky 20
Segregace 21
Integrace 23
Inkluze 25
2. Inkluze v multidisciplinárním kontextu 35
2.1 Modely přístupů k lidem s postižením 36
Medicínsky model 37
Funkční model postižení 38
Sociální model postižení 38
Integrované modely postižení 40
2.2 Přístupy společnosti k lidem s postižením 42
Zavržení a sociální vyloučení 44
Ekonomický a sociální problém 46
Tolerantní utilita 46
Limitovaná participace 47
Liberální přístup 48
Aktivní participace 49
2.3 Filozoficko-etický vhled na inkluzi 51
Problematika inkluze z pohledu filozofie výchovy 52
Lévinasova filozofie jako „inkluzivní smýšlení“ 54
Segregace 55
Integrace 56
Inkluze 58
2.4 Problematika inkluze z pohledu lidskoprávního 60
Legislativní ukotvení v České republice 63
Anglie 68
Finsko 69
2.5 Ekonomicko-politický náhled na aspekty inkluze 71
2.6 Měření inkluze ve školách 74
2.7 Inkluzivní vzdělávání a efekt na žáky 77
2.8 Inkluze a úspěšnost žáků 79
2.9 Postoje jako specifická kategorie 81
Část II.
Inkluze v praxi
3. Vytváření a rozvoj inkluzivního vzdělávacího prostředí 87
3.1 Základní přístupy ? utváření inkluzivního vzdělávacího
prostředí 87
3.2 Strategické postupy vytváření inkluzivního prostředí škol 89 Rozvoj školy s využitím modelu managementu změny
v organizaci dle Knostera 90
Rozvoj inkluzivního prostředí školy podle Bootha a Ainscowa 92 Model rozvoje inkluzivní školy dle Svobodyy Zilchera,
Morvayové a Říčana 96
3.3 Tvorba strategického plánu vytváření inkluzivního prostředí školy (model podle Svobody a Zilchera, Říčana
a Morvayové) 99
Analýza výchozího stavu 99
Příprava školního týmu 100
Školní akční tým 102
Formulace vize inkluzivní školy 103
Hodnocení partnerské sítě a zainteresovaných aktérů 109
Tvorba samotného strategického plánu školy 110
Vytyčení prioritních oblastí a cílů změn 112
Plánování kroků vedoucích ? naplnění cílů 113
Příklad stanovení cílů, opatření a aktivit 115
Hodnocení návrhu strategického plánu 120
Akční plán jako realizační schéma změny 123
4. Vytváření nerestriktivního prostředí ve škole 127
Konkrétní příklad intervence pro vytváření nerestriktivního prostředí 128
Inkluzivní intervence 130
Shrnutí intervence 133
4.1 Postavení učitele v inkluzivním vzdělávání 135
5. Inkluzivní kompetence pedagoga 137
Část III.
Inkluze ve výzkumu
6. Výzkum postojů žáků ? žákům s postižením 145
6.1 Cíle výzkumu 148
6.2 Výzkumný problém, výzkumné otázky 148
6.3 Výběr výzkumného souboru 149
Férová škola 151
6.4 Výzkumné nástroje a procedura 152
Nástroj pro měření přístupu žáků vůči osobám s postižením 153 Nástroj pro měřeníproinkluzivních kompetencí třídního
učitele 155
6.5 Popis zjištění 157
Přítomnost žáka s postižením ve třídě 164
Učitel a jeho „proinkluzivní“ kompetence 170
Inkluzivní škola jako prediktor pozitivních postojů 172
6.6 Shrnutí výsledků 175
6.7 Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi 179
Závěr 185
Shrnutí 188
Summary Zusammenfassung Seznam zkratek Literatura
190
192
194
196
Field | Ind | Field content |
leader | -----nam a22------i-4500 | |
1 | kpw01475492 | |
3 | CZ-PrNPK | |
5 | 20191127112331.2 | |
7 | ta | |
8 | 190709s2019----xr a|||f||||||000|0|cze|| | |
15 | ## | $a cnb003116840 |
20 | ## | $a 978-80-271-0789-6 $q (brožováno) |
35 | ## | $a (OCoLC)1119022264 |
40 | ## | $a ABA001 $b cze $d OLA001 $e rda |
41 | 0# | $a cze $b cze $b eng $b ger |
43 | ## | $a e-xr--- |
72 | #7 | $a 37 $x Výchova a vzdělávání $2 Konspekt $9 22 |
80 | ## | $a 37.043.2 $2 MRF |
80 | ## | $a 37.091.321 $2 MRF |
80 | ## | $a 37.013.42:001.891 $2 MRF |
80 | ## | $a 316.344.6-056.26/.3 $2 MRF |
80 | ## | $a (437.3) $2 MRF |
80 | ## | $a (048.8) $2 MRF |
100 | 1# | $a Zilcher, Ladislav $7 ola2014810475 $4 aut |
245 | 10 | $a Inkluzivní vzdělávání : $b efektivní vzdělávání všech žáků / $c Ladislav Zilcher, Zdeněk Svoboda |
250 | ## | $a Vydání 1. |
264 | #1 | $a Praha : $b Grada, $c 2019 |
300 | ## | $a 216 stran : $b ilustrace ; $c 21 cm |
336 | ## | $a text $b txt $2 rdacontent |
337 | ## | $a bez média $b n $2 rdamedia |
338 | ## | $a svazek $b nc $2 rdacarrier |
490 | 1# | $a Pedagogika |
504 | ## | $a Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy |
520 | ## | $a Inkluze ve vzdělávání z různých hledisk: filozofické, obecně didaktické, speciálněpedagogické a historické. Hlavní důraz klade na jedinečnost role učitele ve vzdělávací praxi. |
546 | ## | $a České, anglické a německé resumé |
650 | #7 | $a inkluzivní vzdělávání |
650 | #7 | $a pedagogická dovednost |
650 | #7 | $a pedagogický výzkum |
653 | ## | $a zdravotní postižení |
700 | 1# | $a Svoboda, Zdeněk, $d 1976- $7 mzk2010600302 $4 aut |
830 | #0 | $a Pedagogika (Grada) |
901 | $b 9788027107896 $f 1. vydání $o 20190823 | |
910 | ## | $a ABA012 $b II 116942V1 |
998 | $a 003116840 | |
996 | $a 0 $b 2490221658 $c II 116942V1 $e ABA012 $l STUDOVNA - pouze prezenčně $n 5 $r Všeobecná studovna $s P | |
996 | $a 0 $b 2490183899 $c II 116942V2 $e ABA012 $l Hlavní budova $n 11 $r PK $s A |
{{$parent.item.lendDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.endDate | jpDate:'d.M.yyyy'}}
{{$parent.item.state | loc}} by user {{$parent.item.user | loc}}
Item {{$parent.item.exemplar | loc}}
Dept {{$parent.item.department | loc}}